08 oktober 2008

Kies Partij, wordt donor!

Wat een gedoe zeg, daar in die kamer. Op internet kon je het debat Orgaandonatie live volgen. Onderwijl msnend met deze en gene heb ik met een half oor geluisterd naar wat ze te zeggen hadden. Ik had grote bewondering voor Pechtold en Halsema die met duidelijke, simpele bewoordingen hun standpunt neerzetten, terwijl de "tegenpartij" veel woorden, móeilijke woorden nodig had om hun standpunt te maken. Erg interessant, jammer om te merken dat toch erg veel partijen negatief over het ADR-systeem zijn. Er werd helaas veel hetzelfde gezegd, en sommige argumenten kwamen op mij toch zeer stompzinnig over -->

"Het ADR-systeem zou maar 100 organen per jaar meer opleveren."

Sorry, "MAAR" 100 organen? In mijn opzicht zijn dat 100 extra mensen levens die je meer kunt redden. Nu, naar mijn inzicht, gaan er 100 mensen per jaar tevéél dood!

Ik kan opzich nog wel begrip opbrengen dat veel partijen tegen het ADR-systeem zijn (al is dat natuurlijk ook maar relatief) maar ik vind het zelf gewoon erg belangrijk dat iedereen zijn keuze kenbaar maakt! Ook al ben je tegen, dan is dat in ieder geval duidelijk! Daarom vind ik, aangezien het ADR-systeem er toch niet door komt, dat er standaard ieder half jaar een brief naar de ongeregistreerde mensen gestuurd zou kunnen worden, om ze weer eens met hun neus op de feiten te drukken.

Wat ik overigens wel raar vond, was dat halvewege het debat al een persbericht op nu.nl stond, waarin aangegeven werd dat de tweede kamer tegen automatisch donorschap zou zijn. In dit artikel werden argumenten aangegeven die ik nog niet had gehoord. Vervolgens, 5 minuten nadat ik het artikel gelezen had, werd er een argument genoemd wat al in het artikel stond... Raar, of ben ik gek?

Jammer om te zien dat er zoveel mensen tegen het ADR-systeem zijn. Al die argumenten die heen en weer geslingerd werden. Ik ben bang dat alle acties van o.a. de nierstichting voor niks zijn geweest.

Het is weer huilen met de kraan open, terwijl Jan met de pet de rotzooi opdweilt.

3 opmerkingen:

  1. Ik loop al dagen met boosheid en frustraties rond. En het heeft niet geholpen.
    Dus moeten we doorgaan met waar we mee bezig waren: WACHTEN!

    En dat terwijl je weet dat het wachten je fataal kan zijn/worden.

    Maar nee hebben we en ja zullen we voorlopig niet krijgen.

    Dus doorgaan met ademhalen is de beste optie.

    Liefs Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem10:32 a.m.

    Het is minder raar dan je denkt. Je verbaast je over het feit dat journalisten iets melden voordat een kamerlid dat zei. Dat komt omdat journalisten van te voren de tekst krijgen die kamerleden uitspreken. En ongeduldige journalisten melden dat dan alvast. Daarom dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem12:59 p.m.

    Idd ze moeten niet denken dat het maar 100 extra organen zijn.
    Maar dat het 100 extra organen zijn!!
    Voor 100 mensen een nieuwe kans, voor 100 mensen en hun familie en vrienden.

    xx

    BeantwoordenVerwijderen