12 november 2005

Het Zwanenmeer

Zwanenmeer



Het Zwanenmeer (Russisch: Лебединое Озеро) is een ballet met muziek van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, waarin een prins vecht voor de liefde van de Zwanenkoningin. Het is een van de beroemdste balletten ter wereld.



Het Zwanenmeer werd voor het eerst uitgevoerd in zijn volledige lengte in Sint-Petersburg in Rusland op 17 februari 1895.Tsjaikovski was toen al dood en het werd daarom gebaseerd op het vroegere, kleinschaligere werk, dat op 4 maart 1877 in première was gegaan. De choreografie bij de première was van Marius Petipa en Lev Ivanov, en vele recentere uitvoeringen hebben hun werk min of meer benaderd.




Ik ben vanavond voor het eerst in mijn leven naar een balletdansvoorstelling geweest(klassiek ballet) en wel naar Het Zwanenmeer, uitgevoerd door Het russische staatsballet. Ik kende het verhaal en de muziek van Het Zwanenmeer wel, maar had nog nooit een voorstelling gezien ervan. Ik kan in een woord zeggen, dat het Geweldig was!! De hoofdroldansers dansten superstrak, en de muziek was echt super!



Prachtig gewoon:D Ik heb Genoten!

-x- Tamara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten